Automobilová elektromagnetické relé a jeho aplikace
Principiálně představuje relé signálový spínač obvodu, který umožňuje sekvenční ovládání jednotlivých větví vzdáleně. Z konstrukčního hlediska jsou rozlišovány dva základní typy relé, a to mechanické nebo polovodičové, přičemž základní rozdíly spočívají ve způsobu, jakým je využíváno vnitřních prvků. Nejběžnější typy relé jsou elektromagnetické, tedy mechanické, založené na pohybu vnitřního prvku, který reaguje na změnu parametrů silového pole proudícího v zabudované cívce. Pro automobilové aplikace se používají relé náročnějších konstrukčních i technologických charakteristik vyžadující zvýšené zajištění odolnosti v nepříznivém prostředí.
Princip a výhody elektromagnetického relé
Konstrukční řešení elektromagnetického relé se zakládá na kombinaci napájené cívky a kotvy, která se vlivem změny proudových charakteristik buď pohybuje v přímce nebo otáčí, čímž dochází ke spínání, rozpojování a přepínání jednotlivých větví primárního elektrického obvodu. Jednoznačnou výhodou elektromagnetického typu relé je jeho cena a jednoduchost použití, v porovnání s polovodičovými má však výrazně omezenou životnost.
Automobilová relé a jeho aplikace
Relé určená pro aplikace v automobilovém průmyslu jsou standardně řešena jako elektromagnetická, jsou na ně však přísnější požadavky z hlediska legislativy, jelikož je u nich vyžadována spolehlivost v náročnějších podmínkách, jimiž jsou výkyvy teplot, vlhkost a obvykle také větší míra zanášení nečistotami. Kromě toho jsou dimenzovány na větší proudové zátěže, jež vyžadují aplikaci odolnějších materiálů. Z pohledu konstrukčního je důležitá především jednoduchost zapojení (snadná výměna).
Typy automobilových relé
Vedle běžných elektromagnetických relé jsou v současné době na některé aplikace využívána také relé polovodičová, především v případě, že požadována delší životnost při náročnějším provozu. Podle umístění a také typu automobilu mohou být relé s otevřenou konstrukcí (především do interiéru nebo krytých obvodů), případně se jedná o utěsněné a odizolované součástky (v pouzdře), které se aplikují v nedostatečně zakrytovaných částech motoru.
Použití automobilových relé
Obvykle se relé využívají v technologických řešeních ovládání dílčích součástí automobilu, především pro spínání a přepínání osvětlení, vzduchotechniky, či zapalování apod. Především s ohledem na umístění součástky se tak řeší její konkrétní provedení včetně návrhu zapouzdření či vývodových konektorů. Ochrana relé musí dosahovat vhodných parametrů z hlediska odolnosti vůči vlhkosti, prachovým částicím a také vibracím, které jsou způsobený dynamickým pohybem automobilu v terénu i provozem pohonného systému. Konektory relé musí být zpravidla dimenzovány na velké proudy.