Melatonin aneb pomoc při potížích s nespavostí

19. listopadu 2020 | 14:57
Melatonin je hormon, který se přirozeně vyskytuje ve vašem těle. Pomáhá řídit vaše spánkové vzorce. Pokud máte problémy se spánkem, můžete si vzít umělou verzi melatoninu pro krátkodobé problémy se spánkem (nespavost). Díky tomu usnete rychleji a je méně pravděpodobné, že se během noci probudíte.
Melatonin se používá hlavně k léčbě problémů se spánkem u dospělých / Iryna Imago / Shutterstock.com

Fakta o melatoninu

  • Melatonin se používá hlavně k léčbě problémů se spánkem u dospělých. 
  • Během užívání melatoninu se vyvarujte pití alkoholu nebo kouření. Ty zastavují působení léku tak, jak má. 
  • Jedná se o doplněk stravy.

Jak užívat melatonin?

Dávka se bude lišit podle toho, proč ji užíváte. Pokud užíváte melatonin, postupujte podle pokynů, které jsou součástí vašeho léku, většinou je to 1 tableta před spaním. Pokud je vám předepsán, pečlivě dodržujte pokyny lékaře. Tablety během noci uvolňují melatonin do vašeho těla postupně. 

Lékař vám může doporučit, abyste užívali melatonin pouze 2 nebo 3krát týdně, a ne každou noc. Obvykle budete tyto tabletky užívat jen několik týdnů, abyste si pomohli s krátkodobými problémy se spánkem. Někdy se však předepisuje až na 13 týdnů. 

Dávkování je ale vždy třeba probrat se svým obvodním lékařem.

Nespavost může způsobit i sezónní afektivní porucha

Přesná příčina nespavosti není zcela objasněna, ale často souvisí se sníženou expozicí slunečního záření během kratších podzimních a zimních dnů. Hlavní teorie spočívá v tom, že nedostatek slunečního světla může zastavit správnou funkci části mozku zvané hypotalamus, což může ovlivnit:

  • Produkci melatoninu – u lidí s touto poruchou jej tělo může produkovat v nižších než normálních hladinách.
  • Produkci serotoninu – serotonin je hormon, který ovlivňuje vaši náladu, chuť k jídlu a spánek; nedostatek slunečního světla může vést ke snížení hladiny serotoninu, což souvisí s pocity deprese a nespavostí.
  • Vnitřní hodiny těla (cirkadiánní rytmus) - vaše tělo používá sluneční světlo k načasování různých důležitých funkcí, například když se probudíte, takže nižší úrovně světla během zimy mohou narušit hodiny vašeho těla a vést k nespavosti.

Vyspěte se zase jako dřív a nechte melatonin, aby vás ukolébal ke spánku.

 

— komerční sdělení

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. Redakce magazinplus.cz neovlivňuje jejich obsah ani není jejich autorem.

Komerční sdělení je inzertní formát, který umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na větší ploše, než nabízí klasická bannerová reklama.

Články jsou viditelně odděleny. Nesmí být v rozporu s dobrými mravy a zásadami, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst a zároveň jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá ani klamavá.

Reklama

Mohli jste přehlédnout

Bohuš Matuš je bezesporu velký talent. Jeho život je ale plný trapných afér a ponížení

Neodčervená kočka může nakazit vás i vaše děti....

Připravte si likér z černého bezu. Má vynikající účinky...

Židle musí umět víc, než jen zapadnout do interiéru. O...

Každému ptáčkovi se v zimě zavděčíte trochu jiným...

Vyrobte dětem krásný adventní kalendář. Třeba z krabiček...

Než zahradní nábytek definitivně schováte, vyčistěte z...